(QURAN DAN SAINS SIRI 1) Teori Big Bang Dan Surah Al-Anbiya Ayat 30

Posted by DeanSakuragi on 09:33 with No comments

Teori big bang mengatakan alam inI pada mulanya adalah bercantum padu sekitar 13.7 bilion tahun dahulu. Kemudian berlakunya pengembangan dan pengecutan sehingga menghasilkan bintang-bintang, planet-planet, galaksi dan seumpamanya.

Teori ini pada mulanya dibina berasaskan formula theory of relativity yang diperkenalkan oleh Albert Einstein pada tahun 1915. Kemudian pada tahun 1922 seorang pakar fizik rusia, Alexander Friedmann, mengembangkan lagi teori ini. Pada tahun 1929, seorang tokoh astronomi dari amerika, Edwin Hubble menemui bukti-bukti kukuh yang menyokong teori bing bang. Dalam kajiannya beliau mendapati, alam ini sedang mengembang. Penemuan ini mengukuhkan lagi pendapat yang mengatakan alam ini bercantum padu pada asalnya dan mengembang selepas itu. Hal ini ada disebut dalam Encarta Encylopedia dalam segmen big bang theory (introduction)

Firman Allah: 
Apakah orang-orang orang kafir itu tidak melihat langit dan bumi itu keduanya dahulu adalah suatu yang padu (ratqa) kemudian kami pisahkan antara keduanya (fataq). Dan daripada air kami jadikan segala sesuatu yang hidup. 
(Al-Anbiya: 30)

Terdapat dua perkataan dalam ayat ini yang perlu di beri perhatian, iaitu ratqa dan fataq. Ratqa berasal daripada perkataan Arab rataqa yang bermaksud sesuatu yang terhimpun, melekat dan mengucup. Fataq berasal daripada perkataan Arab fataqa yang bermaksud sesuatu yang terbuka,terungkai dan mengembang.

Imam said bin jubair, seorang ulama tabiin mentafsirkan ayat ini seperti berikut: langit dan bumi sebelum ini melakat antara satu sama lain. Apabila langit ditinggikan dan dengan itu zahirlah bumi maka berlakulah pemisahan.

Antara pakar yang kagum dengan ayat ini adalah Dr. Alfred Kroner.seorang proffesor dalam bidang sains geologi. Berhubung dengan ayat ini, beliau berkata:" Melihat asal-usul Muhammad, saya rasa hampir mustahil untuk beliau mengetahui langit dan bumi mempunyai asal-usul yang sama. Hal ini kerana ilmu mengenainya baru diketahui beberapa tahun baru-baru ini, itupun dengan menggunakan alat-alat yang canggih. Seseorang yang tidak mengetahui ilmu fizik nuklear 1400 tahun dahulu saya rasa,tidak akan mampun mengetahui tentang hal ini."



Sumber: Quran Saintifik, Dr. Danial Zainal Abidin.

Categories: ,